Orang berhutang mudah bingung, sedih

Posted: 24 July 2012 in Persoalan Agama
Tags: , , ,

Oleh: Ustaz Zahazan Mohamed

BUAT pengetahuan ustaz, saya sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak. Saya selalu menghadapi kesempitan duit kerana apabila memperoleh gaji, saya terpaksa membayar pelbagai hutang seperti pinjaman rumah, kereta, barang rumah, kad kredit, hutang dengan kawan, bil rumah dan lain-lain. Gaji saya yang tidak seberapa ini hanya untuk bayar hutang saja. Perkara ini menjadikan hati saya tidak senang. Saya minta pada ustaz, kalau ada doa yang saya boleh amalkan untuk menghadapi hutang yang menimpa saya.

SEMEMANGNYA hutang adalah beban berat yang membuat orang semakin susah, menghinakan orang kerana ditagih pada siang hari dan membuat sedih pada malam hari. Dalam sebuah hadis ada satu cerita yang diriwayatkan oleh Abu Daud bahawa pada satu hari Rasulullah SAW masuk masjid.
Tiba-tiba ada seorang sahabat bernama Abu Umamah ra sedang duduk di dalam masjid. Baginda SAW menegurnya: ‘Wahai Abu Umamah, kenapa saya melihat anda sedang duduk di masjid sedangkan ini bukan waktu solat?’ Beliau menjawab: ‘Saya bingung memikirkan hutang saya, wahai Rasulullah.’
Baginda bertanya: ‘Mahukah kamu saya ajarkan kepadamu satu doa yang sekiranya kamu membacanya, maka Allah akan menghilangkan kebingunganmu dan melunaskan hutangmu?’ Beliau menjawab: ‘Sudah tentu wahai Rasulullah.’ Baginda bersabda, ‘Jika kamu berada di waktu pagi atau petang hari, bacalah doa (iaitu)
Allahumma Inni a’uzubika minal hammi walhazan wa a’uzubika minal ‘ajzi wal kasal wa a’uzubika minal jubni wal bukhli wa a’uzubika min ghalabatid daini waqahrir rijal (maksudnya, ‘Ya Allah sesungguhnya saya berlindung kepada-Mu daripada dukacita dan sedih, saya berlindung kepada-Mu daripada lemah dan malas, saya berlindung kepada-Mu daripada pengecut dan bakhil, dan saya berlindung kepada-Mu daripada bebanan hutang dan penindasan orang.’
Kata Abu Ummah ra, selepas membaca doa itu, Allah berkenan menghilangkan kebingunganku dan melunasi hutangku.”
Doa ini sangat baik untuk saudara amalkan pagi dan petang agar Allah membuka jalan untuk saudara melunaskan hutang saudara dengan mudah.
Dalam doa itu mengandungi permohonan pertamanya, ‘Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada kebingungan dan kesedihan.’
Orang yang berhutang biasanya mudah menjadi bingung dan tenggelam dalam kesedihan. Sebab keadaan dirinya yang berhutang itu mengakibatkan hidup dalam kebingungan dan menjadikannya tidak gembira atau bersedih.
Keduanya, ‘ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada lemah dan malas.’ Biasanya orang yang berhutang lebih cenderung menjadi lemah.
Dan biasanya orang yang malas tidak kreatif dalam menjalani perjalanan hidup dan lebih cenderung untuk mencari pinjaman atau berhutang ketika mengalami sedikit rintangan dalam hidup.
Berbeza dengan orang yang rajin lebih cenderung berfikir untuk tidak berhutang selagi ia masih mempunyai solusi selain berhutang dalam hidupnya.
Bahkan orang yang rajin akan menolak sekiranya ada tawaran pinjaman wang kerana ia mengganggap hutang adalah satu beban menyusahkannya.
Ketiga, ‘ya Allah aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil.’ Biasanya orang terbeban dengan hutang ini boleh menjadi orang yang ditimpa rasa takut.
Hutang boleh menjauhkan dirinya daripada sifat berani dan menjadikan dirinya merendah diri.
Orang yang berhutang mudah menjadi bakhil dan jauh daripada sifat pemurah dan dermawan.
Apabila ada orang meminta sedekah, ia enggan memberikan kerana dalam fikirannya menyatakan, ‘Bagaimana hendak bersedekah sedangkan hutangnya saja tidak habis dibayar.’ Keempat, ‘Dan aku berlindung kepada-Mu daripada bebanan hutang dan penindasan orang.’ Doa pada bahagian akhir ini mengandungi permohonan seorang yang terbeban dengan hutang.
Ia menyerahkan sepenuhnya kepada Allah SWT yang Maha Kaya lagi Maha Terpuji agar membuka jalan bagi masalah hutang yang berpanjangan yang membebani hidupnya.
Di samping itu ia memohon agar dirinya dilindungi oleh Allah SWT daripada kejahatan dan penindasan manusia.
Penindasan yang dimaksudkan ini adalah daripada pihak yang memberi hutang. Kerana ada juga orang yang memberi hutang berasa dirinya berjasa dengan meminjamkan wangnya kepada orang yang berhutang, lalu ia berasa berhak untuk melakukan apa saja terhadap orang berhutang. Wallahua’lam.

Leave a Reply

