Jaga perkataan, perbuatan pastikan puasa tak sia-sia

Posted: 18 July 2013 in Puasa
Tags: , , , , ,

Oleh: Ustaz Zahazan Mohamed

Saya amat kesal kerana ada rakan di tempat kerja walaupun berpuasa tetapi tidak menjaga percakapan serta tingkah laku. Saya ingin tahu apakah kesannya orang yang berpuasa dan pada masa yang sama mengumpat, bercakap bohong atau melihat wanita lain (bukan muhrimnya) dengan syahwat. Adakah sah puasanya?

Puasa yang bermanfaat dan diterima Allah ialah yang dapat membersihkan jiwa, menguatkan kemahuan kepada kebaikan dan membuahkan takwa seperti firman Allah SWT yang bermaksud: “Wahai orang beriman diwajibkan atas kamu berpuasa seperti mana diwajibkan atas orang sebelum kamu supaya kamu bertakwa.” (Surah al-Baqarah, ayat 183)

Oleh itu, wajib bagi orang yang berpuasa untuk menahan diri daripada perkataan atau perbuatan yang menyebabkan mereka hanya mendapat lapar serta dahaga tetapi tidak meraih pahala.

Jangan mencaci

Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim, Rasulullah SAW bersabda: “Puasa itu perisai, maka apabila salah seorang daripada kamu sedang berpuasa, janganlah berkata kotor dan berbuat bodoh dan apabila ada seseorang yang mencacinya atau mengajaknya bertengkar, maka hendaklah ia berkata: Sesungguhnya aku berpuasa.”

Diriwayatkan an-Nasa’i, Ibn Majah dan al-Hakim, Rasulullah SAW bersabda: “Betapa banyak orang yang berpuasa tetapi ia tidak mendapatkan sesuatu daripada puasanya itu melainkan lapar dan betapa banyak orang yang melakukan solat malam tetapi ia tidak mendapatkan sesuatu daripada solat malamnya itu kecuali tidak tidur.”

Sabda Baginda SAW: “Sesiapa yang tidak meninggalkan perkataan dusta dan perbuatan yang buruk, maka Allah tidak memerlukan dia meninggalkan makan dan minumnya.” (Riwayat al-Bukhari, Ahmad dan lain-lain)

Ibn Arabi berkata, hadis ini mengandungi makna bahawa orang itu tidak diberi pahala atas puasanya. Pahala puasanya telah hilang disebabkan ucapan dusta dan dosa lain yang dilakukan.

Mengumpat batal puasa

Ibn Hazm berpendapat mengumpat atau bercakap bohong membatalkan puasa seperti makan dan minum. Pendapat itu diriwayatkan daripada sebahagian sahabat dan tabi’in.

Menurut Syeikh Yusuf al-Qaradhawi, kemaksiatan dapat menghilangkan ‘buah’ puasa dan merosakkan maksud disyariatkan berpuasa itu. Oleh kerana itulah salaf yang salih menaruh perhatian yang besar untuk menjaga puasanya daripada perkataan dan perbuatan sia-sia.

Umar berkata: “Puasa itu bukan hanya menahan diri daripada minum dan makan tetapi juga daripada ucapan dusta, batil dan sia-sia.”

Jabir berkata: “Apabila anda berpuasa maka hendaklah pendengaran, penglihatan dan lisan anda juga berpuasa daripada dusta dan dosa. Janganlah anda menyakiti pekerja anda, hendaklah anda bersikap merendah diri dan tenang pada hari anda berpuasa. Dan janganlah anda samakan hari berbuka anda dengan hari berpuasa anda.”

Abu Dzar pernah berkata kepada Thaliq bin Qais: “Apabila engkau berpuasa, maka jagalah dirimu semampu mungkin.” Oleh itu, jika sedang berpuasa Thaliq tidak keluar rumah kecuali untuk menunaikan solat.

Abu Hurairah dan sahabatnya apabila berpuasa mereka duduk di masjid dan berkata: “Kami menyucikan puasa kami.” Maimun bin Mahran berkata: “Puasa yang paling ringan ialah puasa daripada makan dan minum.” Seperti mana puasa memiliki pengaruh dan pahala, demikianlah juga ghibah, dusta dan sebagainya.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s