Oleh: Ustaz Zahazan Mohamed

Saya ada kemusykilan mengenai wuduk. Apakah hukumnya seseorang yang sedang berwuduk, lalu dia berkumur dan memasukkan air ke dalam hidung, sedangkan ketika itu dia sedang berpuasa. Adakah puasanya sah. Jika bersahur dan masuk waktu imsak, adakah kita masih boleh makan atau dikehendaki berhenti.

Berkumur dan beristinsyaq (memasukkan air dalam hidung) ketika berwuduk ada yang mengatakan sunat seperti mazhab tiga imam iaitu Imam Abu Hanifah, Imam Malik dan Imam Syafie. Ada juga yang berpendapat fardu seperti mazhab Imam Ahmad yang menganggapnya sebahagian daripada membasuh muka.

Apakah perkara ini sunat atau wajib, maka sebaiknya berkumur dan beristinsyaq dalam berwuduk jangan ditinggalkan sama ada ketika berpuasa atau tidak. Hanya pada waktu berpuasa janganlah berlebihan melakukannya.

Diriwayatkan daripada Rasulullah SAW, Baginda bersabda: “Apabila engkau beristinsyaq, maka bersungguh-sungguhlah kecuali jika engkau sedang berpuasa.” (Riwayat Syafi’i, Ahmad, imam yang empat dan Baihaqi)

Menurut Dr Yusuf al-Qaradawi dalam kitab fatwanya, apabila orang yang berpuasa berkumur atau beristinsyaq ketika berwuduk, lalu airnya masuk ke tenggoroknya tanpa sengaja dan berlebih-lebihan maka puasanya sah.

Perkara ini sama saja apabila kemasukan debu jalan, tepung atau lalat ke tenggorok. Semua ini termasuk tidak sengaja yang dimaafkan, meskipun ada sebahagian imam tidak setuju dengan pendapat ini.

Boleh berkumur diluar wuduk

Di samping itu, berkumur di luar wuduk juga tidak mempengaruhi sahnya puasa asalkan airnya tidak masuk ke dalam perut (dengan sengaja atau berlebih-lebihan).

Sementara itu, apabila jelas bahawa azan subuh dilakukan tepat pada waktunya seperti termaktub dalam kalendar negeri tempat orang itu berpuasa, maka wajib atasnya meninggalkan makan dan minum seketika ia mendengar azan.

Bahkan seandainya dalam mulutnya masih ada makanan, dia wajib memuntahkannya sehingga sah puasanya. Adapun jika dia mengetahui azan itu dikumandangkan sebelum masuk waktunya selama beberapa minit atau setidak-tidaknya masih diragukan, maka ia boleh makan atau minum sehingga ia yakin terbitnya fajar.

Kini, perkara itu mudah diketahui dengan adanya kalendar waktu solat dan jam yang terdapat hampir pada setiap rumah. Pernah ada seorang lelaki bertanya kepada Ibn Abbas: “Saya makan sahur, maka apabila saya ragu saya berhenti. Ibn Abbas menjawab: Makanlah selama engkau ragu sehingga engkau tidak ragu lagi.”

Boleh makan jika ragu fajar

Imam Ahmad berkata: “Apabila seseorang merasa ragu terbitnya fajar, maka bolehlah dia makan sampai yakin benar bahawa fajar sudah terbit.”

Imam an-Nawawi berkata: “Sahabat Imam as-Syafi’i sepakat mengenai dibolehkan makan (sahur) bagi orang yang ragu terbitnya fajar. Dalilnya, Allah SWT membolehkan makan dan minum pada malam puasa hingga jelas batas terbit fajar. ”

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Maka sekarang campurilah mereka dan carilah apa yang ditetapkan Allah SWT untukmu, dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dan benang hitam iaitu fajar.” (Surah al-Baqarah, ayat 187)

Nyatalah bahawa waktu imsak untuk beberapa waktu lamanya sebelum fajar secara tetap tidak ada ketentuannya dalam al-Quran dan sunnah. Perkara seperti ini termasuk sikap berlebih-lebihan dalam agama serta menafikan makna mustahab bagi orang yang mengakhirkan sahur seperti dianjurkan oleh Nabi SAW.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s