Oleh: Ustaz Zahazan Mohamed

 

Baru-baru ini saya mendapat cahaya mata dan bercadang untuk membuat aqiqah anak pada hari raya korban. Di samping itu, saya juga mahu membuat korban. Boleh ustaz beri penjelasan berkenaan aqiqah dan korban supaya saya lebih faham. Seterusnya bolehkah daging aqiqah dimakan oleh tuan yang membuat aqiqah. Bolehkah mengucapkan Alhamdulillah sesudah bersin ketika sedang melakukan solat. Terima kasih ustaz.

Secara ringkasnya, berkorban dengan menyembelih binatang ternak seperti lembu, kambing atau unta hukumnya sunat muakkad (ertinya sangat dituntut). Umur seekor kambing iaitu setahun lebih (berganti gigi), bagi lembu berumur dua tahun lebih (termasuk kerbau), sedangkan bagi unta pula lima tahun lebih. Seekor unta atau lembu cukup untuk korban sebanyak tujuh orang sedangkan kambing untuk seorang saja.

Antara syarat binatang yang dijadikan korban, pertama, tidak terpotong (akibat cacat) baik telinganya mahupun ekornya. Kedua, tidak terlalu kurus, tidak terpotong tanduknya, tidak buta dan tidak tempang.

Sedekah sembelihan korban

Waktu penyembelihan korban iaitu sesudah solat Aidiladha hingga akhir hari Tasyriq (13 Zulhijjah). Disunatkan waktu menyembelihnya dengan membaca Bismillah, selawat ke atas nabi, menghadap ke kiblat, bertakbir dan berdoa semoga korban diterima oleh Allah SWT.

Orang yang berkorban dibenarkan makan daging korbannya tetapi tidak dibenarkan jika keadaannya sebagai korban nazar. Daging korban tidak boleh dijual tetapi hendaklah disedekahkan kepada fakir miskin.

Manakala aqiqah hukumnya sunat iaitu menyembelih binatang pada waktu anak berumur tujuh hari. Buat anak lelaki disunatkan menyembelih dua ekor kambing dan seekor kambing bagi anak perempuan.

Namun, menurut Imam Malik, aqiqah itu cukup dengan seekor kambing baik lelaki mahupun perempuan berdasarkan alasan hadis. Daging aqiqah yang hendak disedekahkan kepada fakir miskin disunatkan dimasak terlebih dulu. Selain disedekah daging aqiqah boleh dimakan tuan dan ahli keluarga.

Mazhab al-Shafie dijelaskan oleh al-Shirazi: “Dan disunatkan memasak dagingnya (aqiqah) masakan manis supaya mengambil tafa’ul (mudah-mudahan) supaya akhlaknya juga manis.” (al-Muhazzab bi sharh al-Nawawi)

Masak dengan manis

Pandangan memasak dengan rasa manis ini dikatakan lemah kerana tidak ada dalil yang menyuruh atau menggalakkan masak dengan rasa manis.

Bagi pertanyaan ketiga, seorang sahabat bernama Rifa’at bin Rafi’ menceritakan, dia solat berjemaah bersama Nabi SAW lalu dia bersin dan mengucapkan “Alhamdulillah hamdan kathiran thayyiban mubarakan fihi kama yuhibbu wa yardha.”

Sesudah Nabi SAW selesai solat, Baginda bertanya: “Siapa yang bercakap ketika solat? Tidak ada seorang pun yang menjawab sehingga Nabi SAW bertanya tiga kali. Ketika itu barulah Rafi’ mengaku. Rasulullah SAW bersabda: Demi Allah yang jiwaku berada dalam genggaman-Nya, tiga puluh malaikat berlumba-lumba untuk menghantarnya (ucapan itu) ke langit.”

Dengan demikian mengucapkan Alhamdulillah dalam solat selepas bersin tidak membatalkan solat.

Comments
  1. nazri says:

    tapi saya dengar kalau sebut semasa membaca al fatihah kena diulang semula al fatihah berkenaan kerana putus bacaan. harap dpt jelaskan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s